Sunday, September 11, 2016

Bertandu / mengarak pengantin

In the name of God, the Most Loving, the Most Merciful

Bertandu diamalkan oleh perkahwinan Arab, Cina, India, Melayu dan banyak bangsa lain. Melayu juga bertandu untuk raja dan berkhatan.Sesetengah negeri panggil ini adat menjulang. Mari kita tengok bagaimana pengantin diraikan di seluruh dunia.

Arab Moroko. Tandu ni dibuat di India.  Isiya biasanya boleh muat pengantin pompuan je. Pengantin lelaki biasanya kena naik kuda. Tapi kuda Arab ni banyak di ambil bakanya oleh orang Eropah utk dikacukkan dengan kuda diorg. Camana sy tau? Suami sy Swedish -Jepun. Kalau nak import dari India, korang type je morocan wedding carriage kat google. Sanggar Masri , sebuah butik perkahwinan, ada menyediakan perkhidmatan bertandu ni.



Tapi kalau korang rasa tak de orang nak angkat korang suami isteri, mungkin boleh tiru yg Cinderella carriage ni. Tak semestinya mesti di tarik oleh kuda. Boleh juga ditarik oleh lembu.
Kalau nak sewa perkhidmatan kereta kuda boleh klik link ni
Kalau nak suruh orang buat, pembuat kereta kuda dari Kuala Terengganu , Mohd Zahari Ismail, boleh tempah dari dia.  Gambar di bawah ni di ambil dari sini 


You might also like:
Article link
Nusantarian Matrilineal society
article link
Tahitian and Cook Island Dance
Article link
Rohingya, Burmas silent genocide
Article link
Nasib Janda2 akibat penindasan Mahkamah Syariah Malaysia
Article link
How Arabic Kohl Cures Eye Diseases
Article link
Sanggul Lintang vs tiara

No comments:

Post a Comment